Fredag 2/9-2011

Go kväll :) Har precis ätit en underbart god potatisgratäng (jag gjort) med fläskfilé och bearnaisesås! Man kanske skulle bli kock istället hehe! Eller inte.

Idag har syster och Noah varit här. Vi åt pannkakor och fikade och barnen har lekt som aldrig förr! Vi var helt slut när dem gick! hehe. När John kom hem tog han med sig barnen och handlade så jag kunde städa lite här hemma och sen har vi bara lagat mat och lite sånt! Så nu ligger alla och sover utom jag.

Imorgon ska vi på kräftskiva och vi ska ta med oss en kycklingpaj! Kommer bli så gott :) Resten av dagen ska vi rensa kläder och fixa och dona en massa.

Och nyss hoppade en superstor gräshoppa eller vårtbitare nästan på mig! Fyy så äckligt. Den var så stor så jag fick ju panik. Sprang upp och väckte John och sa att vi har en superstor insekt som vill attackera mig. Han bara tog den som ingenting! Usch jag får fortfarande rysningar när jag tänker på den. Bara kroppen var mellan 4-5 cm lång! Värre än en spindel ju... Små insekter kan jag hantera, men när det kommer en sån här så får jag panik.

Antingen var det en sån:


Stor vårtbitare, Dectius verrucivorus. Kroppslängd 25 - 45 mm - hane (till vänster) och hona (till höger). Finns i nästan i hela Sverige.

Eller en sån här:


Kärrgräshoppa, Mecostethus grossus. Kroppslängd 20 - 37 mm - hane (till vänster) och hona (till höger). Finns i nästan i hela Sverige.

Tror jag iallafall. Vågade inte kolla något närmare på den direkt.

Nu ska jag kolla på en film och hoppas på att inte mer små (läs stora) kryp hoppar på mig!

Puss & Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0